Når en billedhugger har skabt en skulptur til støbning, leveres den til Broncestøberiet og håndværkerne tager fat i deres del af arbejdsopgaven.
Skulpturen skal afformes, der skal laves voksaftryk, det skal glødes ud og støbes inden ciselering og patinering.
Model i ikke brandbart materiale
Følgende er en beskrivelse af processen med at støbe en model i ikke brandbart materiale.
1. Klargøring af voksmodel
Den negative form af modellen fremstilles som oftest ved at spartle silikone på hele overfladen i en tykkelse af min. 5 mm. Uden på silikoneformen laves støttekapper i mindre dele af gips, der armeres med lærred og jern. Efterfølgende fjernes gipskapperne og silikoneaftrykket fra modellen. Disse samles igen uden model og der er nu fremstillet en negativ form af kunstværket.
I den negative form fyldes ca. 70o C. varm voks. På grund af temperaturforskellen mellem form og voks størkner voksen mod formen og efter ca. 1 minut tømmes formen for det resterende flydende voks. Således opstår en skal af voks på ca. 3-5 mm. i formen. Dette er en tro kopi af modellen. Voksmodellen fyldes op med et kernemateriale bestående af knust brændt ler og gips rørt op i vand.
Den negative form fjernes og kopien/voksmodellen er nu klar.
2. Udglødning
Herefter bankes kernestyr igennem voksmodellen og denne opbygges med et system af voksstøbekanaler og luftafgange.
Voksmodellen påføres et tyndt flydende lag, en blanding af finkornet brændt ler og gips. Derefter opbygges en kasse omkring voksmodellen, som fyldes med formmateriale. Når materialet er hærdet, fjernes kassen og formen er nu klar til udglødning i en ovn ved 600o C. i op til 14 dage afhængig af størrelse. Ved udglødningen fordamper vandet fra formmaterialet og vigtigst af alt, voksen brænder væk og der opstår et hulrum i formen.
3. Støbning i bronze eller andet metal
Efter udglødningen af formen er den skør som marengs. Den armeres derfor igen inden støbning med plader og jernskinner. Bronzen eller et andet metal, hældes i formen – i hulrummet, hvor voksen har været. Efter støbning bankes formmaterialet væk, kernematerialet bores ud, kernestyr fjernes og støbekanaler skæres af.
4. Færdiggørelse
Til sidst svejses og ciseleres hullerne fra kernestyr og kanaler. Skulpturer støbt i flere dele svejses sammen og ciseleres, så svejsesømmene bliver usynlige og ligner resten af værkets overflade.
Patineringen af skulpturen er en behandling af overfladen, hvorved metallet farves. Dette sker ved brug af diverse kemikalier, der påsmøres skulpturen enten varmt eller koldt.
Model i brandbart materiale
Når man støber efter modeller i brandbart materiale, gør samme proces sig gældende, dog springer man skabelsen af formen over. I stedet pakkes mere eller mindre brandbare emner ind i formmateriale og udglødes direkte i stedet for voksmodeller – en mulighed for om end endnu større ægthed til modellen opnås herved.